Via eHerkenning kunnen bedrijven bij de gemeente Rotterdam een groot aantal diensten afnemen, zoals vergunningaanvragen, ontheffingen en wijzigingen. Het maakt het aanvraagproces een stuk sneller en efficiënter. En omdat bedrijven de status van hun aanvraag online kunnen inzien, zijn ze altijd op de hoogte van de actuele stand van zaken.
De gemeente Rotterdam besloot in 2007 al over te gaan op DigiD voor bedrijven, de spirituele voorloper van eHerkenning. De belangrijkste reden daarvoor was verbetering van de dienstverlening: zaken moesten sneller en vooral efficiënter online kunnen worden geregeld. In 2010 werd DigiD voor bedrijven vervangen door eHerkenning. Het aanvraagproces is sindsdien alleen maar populairder geworden: zo wordt bijvoorbeeld slechts 3 procent van de omgevingsvergunningen op papier aangevraagd, in plaats van 20 procent bij de start van de digitale omgevingsvergunning in oktober 2010.
Wat kunnen bedrijven met eHerkenning
eHerkenning stelt bedrijven in staat om op een veilige manier verschillende diensten en vergunningen aan te vragen. Zoals een marktvergunning, een ontheffing milieuzone, of een omgevingsvergunning. Voor bedrijven die digitaal veel met de gemeente te maken, scheelt dit fors in tijd – zolang ze eHerkenning goed ingeregeld hebben. Medewerkers die gebruik maken van eHerkenning op hogere betrouwbaarheidsniveaus, hebben daarvoor wel een machtiging nodig.
Kostenbesparing
eHerkenning wordt in eerste instantie soms beschouwd als een extra kostenpost, maar op de lange termijn kan er juist mee worden bespaard: aan beheer is men een stuk minder tijd kwijt. Bedrijven profiteren van een snellere en efficiëntere afhandeling van hun aanvragen. Bovendien is het veiliger: eHerkenning waarborgt de privacy van gegevens. Gemeenten kunnen niet alleen efficiënter diensten verlenen, maar ook goedkoper; digitaal kost uiteraard minder dan op papier.